top of page

​

Ik krijg regelmatig vragen over hoe het nou precies zit met assistentie aanvragen voor een vliegreis.

​

In 2006 heeft de Europese Commissie een verordening opgesteld waarin het volgende wordt gesteld:

De verordening verbiedt luchtvaartmaatschappijen om reserveringen door of het instappen van passagiers te weigeren op basis van beperkte mobiliteit of een handicap*.

​

Ook moet aan passagiers op basis van deze verordening gratis bijstand worden gegarandeerd om hen in staat te stellen op gelijke voet met andere passagiers gebruik te maken van luchtvervoer.

​​

Gehandicapten of personen met beperkte mobiliteit: personen wier mobiliteit bij het gebruik van vervoer beperkt is ten gevolge van een lichamelijke (zintuiglijke of locomotorische, permanente of tijdelijke) handicap, een intellectuele handicap of stoornis, of enige andere oorzaak van handicap, of ten gevolge van leeftijd, en wier situatie vereist dat zij passende aandacht krijgen en dat de aan alle passagiers verstrekte diensten aan hen worden aangepast.

​

De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze assistentie ligt bij de luchthavens. Op Schiphol en Brussel is deze assistentie in handen van Axxicom. Zij regelen de fysieke afhandeling van de assistentie.

Om voor deze assistentie in aanmerking te komen is het van groot belang om op tijd de gewenste assistentie aan te vragen, u doet dit bij de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau. In het geval van de DPNA ( disabled passenger with intellectual or developmental disability needing assistance ) assistentie is het van groot belang dat u bij de aanvraag duidelijk aangeeft welke assistentie u verlangt. Leg de situatie goed uit zodat Axxicom op de hoogte is wat er van hun gevraagd wordt. Een aanvraag dient uiterlijk 48 uur van te voren bekend te zijn.

​

Als u online incheckt kunt u d.m.v. het seatplan uw stoelen uit kiezen. Houdt er echter rekening mee dat dit geen 100% garantie is. Er kunnen zich omstandigheden voor doen dat er gewijzigd moet worden, bijvoorbeeld door een vliegtuig wissel. Dan is het ook van belang dat de bemanning weet dat u een DPNA passagier bent of met een DPNA passagier reist, men zal voorkomen dat u uit elkaar wordt gehaald.

Het voordeel van een aanvraag DPNA is dat dit ook op de zgn PIL komt te staan, dit is een passagierslijst waarop speciale aanvragen staan. Omdat bij autisme er vaak geen uiterlijke kenmerken zijn is het voor de crew belangrijk om te weten waar de betreffende persoon zit, de button is hierbij een hulpmiddeltje. Onlangs kwam door een vliegtuig wissel een meisje met het Syndroom van Down alleen te zitten. Omdat het de stewardess opviel werd er direct actie genomen, in geval van autisme was dit lastiger geweest.

Op dit moment zijn de KLM en Axxicom voor Schiphol druk bezig op verschillende fronten om het begrip DPNA bekend te maken bij het personeel, dit moet dus steeds beter gaan en problemen die zich soms voordoen voorkomen.

​

Als u gaat reizen en hebt ingecheckt gaat u naar de Axxicom balie in de vertrekhal ( minimaal 2 uur van te voren) u meldt zich daar en krijgt daar een assistent(e) toegewezen die u naar het vliegtuig brengt. Aan de gate mag u als eerste instappen. Aan boord zal er niet direct iets te merken zijn immers, als alles goed gaat hoeft de crew niets te ondernemen, tenzij u speciale wensen heeft aangegeven.

Dus nog even op een rijtje:

​

1. U boekt uw reis bij een reisbureau of luchtvaartmaatschappij

2. U vraagt voor de betreffende persoon DPNA assistentie aan en geeft heel duidelijk aan wat u wenst.

3. Als u thuis incheckt voor uw vlucht gaat u op Schiphol naar de bagage drop-off en daarna naar de Axxicom balie. U kunt ook naar de Axxicom balie gaan als u assistentie wenst bij het inchecken indien u dat thuis nog niet heeft gedaan.

4. Axxicom brengt u naar de gate

​

Welke vormen van assistentie bestaan er:

​

Optie 1: (CODE: WCHR) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de boarding gate

​

Optie 2: (CODE: WCHC) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven en een lift naar boven/beneden van/naar de vliegtuigstoel

​

Optie 3: (CODE: WCHS) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven en op/af de trap.

​

Optie 4: (CODE: BLND) Blinde passagier heeft een looprek nodig (vertrek & aankomst) door de luchthaven naar de vliegtuigstoel en een aparte veiligheidsinstructie van de cabin crew.

​

Optie 5: (CODE: BDGR) Passagier reist met een blindengeleidehond en heeft een looprek nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de vliegtuigstoel en aan aparte veiligheidsinstructie van de cabin crew

Optie 6: (CODE: BLDP) Passagier is blind of slechtziend maar heeft geen assistentie nodig (reist alleen of vergezeld)

​

Optie 7: (CODE: DPNA) Passagier heeft een verstandelijke handicap, maar is onafhankelijk en kan de veiligheidsinstructies begrijpen en opvolgen ingeval van kinderen zijn deze in gezelschap van een begeleider/ouders maar heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de boarding gate.

​

Optie 8: (CODE: DEAF) Passagier is volledig doof en heeft een aparte veiligheidsbriefing nodig aan boord van het vliegtuig

​

Optie 9: (CODE: PETC) Passagier reist met blindengeleidehond - heeft geen speciale assistentie nodig

​

Optie 10: (CODE: OXYG) Als een passagier therapeutische zuurstof tijdens de vlucht nodig heeft dient hij/zij deze service ten minste 7 dagen voor vertrek te boeken en te betalen door contact op te nemen met de Speciale Reserveringen.

​

De DPNA is een hulpmiddel en kan u reis makkelijker maken, nog belangrijker is de voorbereiding, neemt het hele proces van vertrek van huis tot in het vliegtuig goed door, wij doen het d.m.v. een boekje te maken met picto’s en foto’s. Bij onze dochter werkt dat heel erg goed. Met de poster actie hoop ik dat er straks meer kennis en begrip bij het personeel is, ook dit zal het reizen aangenamer maken.

In principe werkt de DPNA code wereldwijd hetzelfde echter mijn project beperkt zich vooralsnog tot KLM, Schiphol en de andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Wellicht is het handig op even op de website van de luchthaven in het buitenland te kijken of er informatie bekend is over assistentie. U kunt de assistentie wel voor heen en terug aanvragen.

​

Ik wens u allen een hele fijne vlucht toe. Ervaringen zijn natuurlijk welkom.

bottom of page