top of page

Veelgestelde vragen

1. Wat is Vliegen met een verborgen handicap/beperking?

VMA is in 2016 opgericht door Kees Hoekstra. In samenwerking met Schiphol en KLM en Axxicom zijn er diverse acties opgezet om het maken van een vliegreis met minder prikkels te laten verlopen.

2. Wat is DPNA assistentie?

Met DPNA assistentie krijg je een begeleid(st)er mee die je naar de gate brengt, zo voorkom je prikkels bij douane, paspoortcontrole en security. Bij DPNA is ook de crew van het vliegtuig op de hoogte.

3. Hoe regel je DPNA assistentie

DPNA moet minimaal 48 uur van te voren worden geregeld bij de luchtvaartmaatschappij. Zij maken een aantekening in de boeking en geven het door aan de assistentie balie op de luchthaven.

4. Geldt DPNA voor heen en terug?

Ja DPNA is een internationale IATA code die wereldwijd wordt gebruikt. Vliegt u terug met een andere maatschappij dan apart aanvragen. U kunt ook uw reisbureau vragen het voor u te regelen.

5. Moet ik betalen voor DPNA?

Nee , dit is een gratis service

6. Moet ik een beperking aantonen?

Nee, er mag niet gevraagd worden naar bewijs, een diagnose is dus niet nodig om aan te leveren.

7. Hoe werkt het op de luchthaven?

Na check-in en koffer afgifte meldt u zich bij de assistentie balie. Op Schiphol zijn deze balies in elke vertrek te vinden aan het einde van de check in balies. U kunt zich ook melden bij een van de Assistentie zuilen. Deze staan de ingangen en o.a. bij P1

8. Wat is Hidden Disabilities Sunflower?

HDS is een van oorsprong Engelse organisatie die zich inzet voor iedereen met een verborgen beperking.

Door middel van een Sunflower keycord maakt u discreet kenbaar dat u misschien iets meer tijd, hulp of begrip nodig heeft.

9. Waar wordt Sunflower (h)erkend?

Op 205 airports wereldwijd, op de website kunt u zien welke airports al meedoen. kijk hier

10. Hoe kom ik aan een keycord?

Op Schiphol bij de assistentie balies of via de website van Sunflower 

11. Wat is het verschil tussen DPNA en Sunflower

DPNA geeft u garantie op begeleiding, Sunflower is voor (h)erkenning en begrip. 

12. Hoe bereik ik de luchtvaartmaatschappij?

Telefonisch of via Social Media

KLM

Transavia

TUI

Corendon

13. Als ik nog vragen heb?

Deze kunt u stellen via deze website of stuur een e-mail naar info@vliegenmetautisme.nl. Ook vindt u ons via de social media kanalen DM Instagram of FB Messenger van Vliegen met een verborgen handicap/beperking of via het contact formulier

14. Welke luchtvaartmaatschappijen erkennen Hidden Disabilities Sunflower?

  • British Airways

  • Emirates

  • Ryanair

  • Transavia

  • KLM

  • LATAM

  • Turkish Airlines

  • Air New Zealand

  • Austrian Airlines

  • Aer Lingus

  • Corendon Dutch Airlines

  • TUI

15. Wie verzorgt op Schiphol de assistentie.

Axxicom AirportCaddy 

Schiphol Meet & Assist - 020 - 601 50 18

assistentie@airportcaddy.nl

Staat uw vraag hier niet bij? Neem dan contact met ons op via de chatfunctie op de website of via e-mail info@vliegenmetautisme.nl

Logo vliegen met autisme
  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page